Begeleiding van kinderen
Herkenning en erkenning hoogbegaafdheid.
Hoogbegaafde kinderen voelen zich soms ‘anders dan anderen’. Ze hebben regelmatig andere interesses dan gemiddeld intelligente leeftijdsgenoten en ervaren soms dat anderen hun denkstappen niet kunnen volgen. Daarnaast zijn ze vaak erg gevoelig (fysiek, zintuiglijk, intellectueel, beeldend en/of emotioneel). Hierdoor kunnen ze moeite hebben om zich te ontwikkelen en gelukkig te zijn binnen een schoolsysteem. Ze handhaven zich in reguliere groepen door zich aan te passen aan (verwachtingen van) anderen of zich er juist tegen af te zetten. Ook een gebrek aan uitdaging kan ervoor zorgen dat hoogbegaafde kinderen slecht in hun vel zitten. Het gevolg is dat kinderen ongelukkig zijn (soms depressief) en hun ouders en school een flinke uitdaging bezorgen in de opvoeding en het onderwijs. Ze raken steeds verder verwijderd van hun talent en de problemen komen centraal te staan. Herkenning en erkenning van hun talent is de sleutel tot het omdraaien van dit proces.
Om op een succesvolle manier de problemen om te draaien naar mogelijkheden en uitdagingen is het belangrijk rekening te houden met de talenten van de kinderen en hun sterke behoefte aan autonomie. In onze begeleidingstrajecten geven wij kinderen de ruimte talenten te ontdekken en te gebruiken.
Quercus biedt diverse begeleidingsvormen voor alle (verbaal en/of performaal) hoogbegaafde kinderen die ondersteuning kunnen gebruiken bij het ontdekken en het gebruik leren maken en waarderen van hun kwaliteiten.